Maandag 10 juli, deel 2 - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Sonja Hertog - WaarBenJij.nu Maandag 10 juli, deel 2 - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Sonja Hertog - WaarBenJij.nu

Maandag 10 juli, deel 2

Blijf op de hoogte en volg Sonja

10 Juli 2017 | Vietnam, Hanoi

Na een prima vlucht landden we op het vliegveld van Hanoi. Voor het visum moeten we het vooraf aangevraagde E-visum en een formulier met twee pasfoto's inleveren. Naast ons staat een Nederlandse knul die geen pasfoto's bij zich had en geen US Dollars om ter plaatse het laatste deel van het visum te betalen. Uiteindelijk wordt er bij de balie een foto genomen en kan hij in Dong betalen. Het duurt ongeveer een uur voordat we onze paspoorten terugkrijgen. Dan in een lange rij voor de douane aanschuiven en de koffers ophalen. Eindelijk kunnen we Vietnam in. Met de bus reizen we naar The Old Quarter, daar hebben we een hostel geboekt. Het blijkt overboekt, we kunnen echter een veel exclusiever hostel krijgen op loopafstand, Caballos... Daar wil men ons ook een exclusieve prijs in rekening brengen, echter lijkt mij vijf euro per nacht per kamer wel genoeg.... Het valt ook reuze mee met die exclusiviteit, het is gewoon erg klein en vies... De stad Hanoi is werkelijk een chaos. Dachten we dat het in Bangkok druk was, dit slaat alles. Scooters zijn overal, geparkeerd op de stoep. Rijdend in/uit alle richtingen op straat en met zo ontzettend veel tegelijk. Daar rijden auto's tussen, iedereen doet maar wat. Onze wijk is enorm druk met allerlei winkeltjes en minirestaurantjes. In een wasteiltje met water ligt een biggetje in foetushouding. Z'n eigenaar vist het biggetje eruit, de ingewanden zijn er al uit. Op naar de gril. Veel mensen dragen een juk op hun schouders met daaraan manden om hun spullen te vervoeren. Zelfs vanuit de winkeltjes worden scooters gereden. De straat oversteken is iets wat je gewoon moet doen, doorlopen en vooral niet aarzelen, daar worden de scooterrijders zenuwachtig van. Het is wel enigszins Russische roulette. Wat vervelend is dat er constant geclaxonneerd wordt, wat een lawaai!! We vinden een restaurantje en eten een Vietnamees gerecht bun cha. We krijgen springrolls, een schaal met in bladeren gewikkeld gehakt, noedels en een gigantische schaal gemengde salade. De salade is niet aangemaakt, allerlei soorten enorm smaakvolle soorten liggen op een schaal. Het is heerlijk Voor morgen boeken we een vijfdaagse tour naar Sapa en Cat Ba. Ik breng twee kilo was bij de receptie, voor twee euro zorgen ze ervoor dat t weer schoon terugkomt. Geen zin om dat zelf te doen voor dat geld... We flaneren door de stad, kopen een schilderijtje en gaan wat drinken. In de uitgaanswijk bemachtigen we een tafel en bestellen 4 feestelijke drankjes. Alweer een hele leuke dag!