Zaterdag 8 juli - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Sonja Hertog - WaarBenJij.nu Zaterdag 8 juli - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Sonja Hertog - WaarBenJij.nu

Zaterdag 8 juli

Blijf op de hoogte en volg Sonja

08 Juli 2017 | Thailand, Bangkok

Vanmorgen tot 11.00 geslapen en uitgerust totdat Renzo en Tak ons op komen halen. We wandelen naar een piepklein restaurantje waar we ontbijten. Bij de ingang staat een hele grote pan met kippenbouillon te pruttelen. Er komen heerlijke geuren uit. In de heldere bouillon drijft een hele kip, de kop en poten zitten er nog aan. We eten rijst met wat kip en groenten. Daarbij krijgen we een kom kippensoep met verse kruiden, die heerlijk smaakt. Er wordt een klein schaaltje bij geserveerd met een soort sambalsaus. Voorzichtig proef ik een druppeltje ervan om vervolgens een half flesje water te drinken om de brand in mijn mond te blussen. Tak leegt het schaaltje boven haar rijst en eet het zonder haar gezicht te vertrekken.
We reizen met de skytrain naar het eindstation. Lopend over een soort trottoir waar veel gaten in zitten, komen we langs allerlei hele kleine restaurantjes. Het ruikt meestal lekker, veel Thai eten daar. We zien geen toeristen. In de bak van een vrachtwagen-met-huif, reizen we verder naar de rivier. Met z'n vieren rekenen we € 0,80 af voor deze vorm van openbaar vervoer. Ons einddoel ligt aan de overkant van de rivier. Met de ferry, een houten, overdekte boot waarop veel scooters de oversteek maken, komen we aan de overkant. We rekenen € 0,50 af en verlaten de boot. Het plan is om per fiets op pad te gaan, dus huren we er vier voor de lieve som van € 1,60 .... Het zijn wel kleuterfietsen qua hoogte, ze rijden wel lekker. Vorig jaar konden we een georganiseerde fietstocht doen voor € 56,00 p.p. Met onze eigen local die letterlijk de weg weet, regelen we het allemaal zelf. We fietsen door dorpjes en zien veel. Winkeltjes, fruit stalletjes, bedrijfjes, alles even rommelig. Veel kleuren en geuren, zoveel te zien, we gebruiken al onze zintuigen om alles te ervaren en in ons op te nemen. Links fietsen is de norm in Thailand, scooters en auto's halen ons al toeterend in. Er zijn zo ontzettend veel mensen die zich op een scooter verplaatsen. Vaak zitten er drie of vier personen op, we zien zelfs een scooter waar twee volwassenen en drie kinderen op zitten... We genieten mateloos van al dat gedoe. We fietsen tussen de palmbomen, allerlei soorten huizen van krot tot paleis, straathonden en prachtig groene struiken en bomen door. We bezoeken de floating market, een enorme markt waar van alles worden verkocht. Felgekleurde fruitsoorten en bijzondere groenten zien we, evenals levende visjes en garnalen voor in het aquarium (zeggen ze). Ook baby schildpadjes en levende alen worden te koop aangeboden. De geuren zijn overweldigend, er zijn uitsluitend Thaise mensen op de markt, we hebben het idee dat we een stuk echt Thailand zien. Een Thaise mevrouw bewerkt het gezicht van een andere dame met een in twee handen strakgespannen touw. Hardhandig wordt dit touw over het gezicht geschuurd, het zal wel ergens goed voor zijn. Wij laten deze behandeling even aan ons voorbij gaan. Er is ook een bassin waar verschillende maten koi karpers zwemmen. Deze vissen worden met een babyflesje gevoerd, Xascha vindt dat leuk om te doen. De vissen vallen smakkend aan op de speen. De fietsen stonden nog op de plaats waar we ze achter gelaten hadden. Er zaten geen sloten op, ze waren te lelijk om te stelen vermoedden we... Na de floating market wordt het aanzienlijk rustiger op de weg. We vervolgen onze weg die netjes geasfalteerd is. De zijstraten zijn dat niet. Onderweg stoppen we even om wat te drinken. Renzo neemt een chrysantendrankje, brrr wat vies, Xas en ik doen ons tegoed aan een caramel hazelnoot latte en Tak heeft een oreo mint smoothie. We fietsen naar een park dat prachtig is aangelegd. Lange houten bruggen over het water en verharde en onverharde paden om over te fietsen. Het is prachtig groen, grillig gevormde bomen, palmen en allerlei bijzondere fruitdragende bomen vormen het decor voor onze fietstocht. We beklimmen de vogeltoren en hebben een prachtig uitzicht. Op de terugweg fietsen we langs het water en we zien een varaan zwemmen. Die wil ik graag van dichtbij fotograferen. Het beest zwemt op een halve meter van de oever, doet net als een slang zijn dunne tong in en uit zijn bek (brr eng beest) ik sluip dichterbij ondanks de waarschuwing van Tak dat ze kunnen bijten..Net als ik de foto wil maken, komt de varaan een andere tegen. Het beest slaakt een woeste kreet, springt half uit het water en slaat de andere varaan met z'n staart. Van schrik slaak ik een gil en ren weg, niet dat er gevaar dreigde hoor.. haha ik ben zo' n held.... Iets verderop slaakt Tak een gilletje, er steekt een enorme duizendpoot over, formaat Frankfurter... We rondden onze fietstocht af en brengen de fietsen terug. We krijgen ijskoud water en een verfrissingsdoekje aangeboden. Met de ferry en de vrachtwagen komen we terug bij de skytrain. Hier en daar hebben we wel bekijks, we vormen dan ook een mooi gezelschap, een Thaise, een Chinese en twee blanken. Met een andere ferry maken we de oversteek naar een enorm winkelcentrum. Het is weer een houten boot waar volgens het bord 40 passagiers op mee kunnen gelijktijdig. De boot wordt zeker tot miniaal 140 personen volgepropt. Gelukkig hoeven we niet zo ver. Inmiddels is het al donker geworden, we varen af op een verlicht reuzenrad en de goed uitgelichte oever. Deze ferry is gratis. Het winkelcentrum biedt allerlei eetgelegenheden, marktjes en een breed scala aan winkeltjes. We kopen een zak gedroogde mango' s. Uiteindelijk belandden we bij een Japans restaurantje, waar we een eenvoudig maaltje bestellen. De chagrijnige serveerster neemt de bestelling op en ongeïnteresseerd sloffend, brengt ze de maaltijden. Het is niet geweldig van kwaliteit. Achter ons zit een vrouw ontzettend te smakken, bah wat vies... We blijven niet te lang hangen. In het winkelcentrum staat een soort verlengde tuktuk waarin bakken met knabbelvisjes zijn aangebracht. Xascha gaat een kwartier met haar benen erin zitten en geniet van de tientallen visjes die de schilfertjes van haar voeten eten. Wij kijken met zijn drieën toe, voelen niet die behoefte. Na nog even slenteren gaan we terug met de boot en de trein. Daar splitsen onze wegen, wij gaan naar ons hostel.. Morgen om 09.00 vertrekken we naar de stad waar Tak is opgegroeid. Helaas zijn haar ouders er niet, we hadden ze graag even ontmoet. We reizen dan met de bus, dat wordt vast ook leuk, de bussen zien er zooo oud uit...

• 09 Juli 2017 - 11:33

Annie Den Hertog:

Wat een belevenissen in de eerste paar dagen ! Maar goed dat je een dagboek bijhoudt ,anders zou je dingen vergeten, ik kijk elke dag uit naar jou collum en geniet er erg van!prettige voortzetting en de groeten aan Renzo ,Xascha en Tak. Xx