Maandag 24 juli - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Sonja Hertog - WaarBenJij.nu Maandag 24 juli - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Sonja Hertog - WaarBenJij.nu

Maandag 24 juli

Blijf op de hoogte en volg Sonja

24 Juli 2017 | Cambodja, Khett Siem Reab

Vanmorgen karig ontbeten met ieder een mini sneetje brood met jam. Met de minivan gaan we naar Siem Reap, we betaalden € 7,50 p.p. voor deze zes uur durende rit. Tussen 07.00 en 08.00 uur zouden we opgehaald worden bij ons hostel, het werd 07.30 uur. Onderweg was er weer voldoende om van te genieten, veel huizen staan op twee meter hoge palen. De ruimte eronder wordt benut om brommers, de was, vee en nog veel meer neer te zetten. Veel blonde koeien mer een bult op hun nek grazen langs de weg. Tegen twaalf uur is er een lunch stop, fijn om even de benen te strekken. In het restaurant is een buffet opgesteld en we wijzen het minst vies uitziende gerecht aan. Zoetzure groenten met gepaneerd vlees lijkt het op en daarbij witte rijst. De eerste hap vlees levert alleen een stuk gepaneerd en gebakken bot op, alle andere stukken bevatten ook alleen knokkels, bah. De rest van t gerecht gaat wel. Rond 14.00 zijn we in Siem Reap, zo'n 1.5 km. van het hostel. Voldoende aanbod van tuktuk chauffeurs. Een koffer en mijn backpack worden tussen de chauffeur en de tuk tuk gelegd, met zijn rug zorgt hij ervoor dat het blijft liggen, één koffer bij ons in het zitgedeelte en één backpack hangt de chauffeur op zijn rug, hij heeft er reuze lol in. Het hostel is super goed, ruime schone kamers en een wasservice. Daar maak ik graag gebruik van voor $ 1,00 de kilo. Het is een beetje jammer dat de stroom uitvalt en de WiFi. Via FB had ik al contact gelegd met een tuktuk chauffeur die heel goed stond aangeschreven. Ik moest hem nog wel even laten weten dat we morgen graag van zijn diensten gebruik willen maken. Renzo en Tak gaan zelf iets doen, Xascha en ik wandelen richting het centrum. Van een Belgisch echtpaar krijgen we wat tips en ze wijzen ons de route. Er is een hele grote overdekte markt met de gebruikelijke koopwaar, souvernirs, kleding, sieraden en groenten, fruit en vis. Uiteraard worden we bij elke stand gevraagd of we iets willen kopen. Xascha koopt een leuke wikkelrok en ik een donkerblauwe linnen broek die heerlijk zit. Op een terras waar WiFi is, drinken we smoothies en bestel ik een fruitsalade die prachtig opgemaakt is. Xascha neemt gebakken banaan met ijs, erg lekker. Met de tuktuk chauffeur maken we afspraken over morgen. Hij stelt voor om om 04.30 te vertrekken, dan kunnen we genieten van de zonsopgang bij Angkor Wat. Verder heeft hij een route uitgestippeld voor de hele dag. Er zijn toegangskaarten te koop om daar drie dagen rond te kijken, wij nemen genoegen met 1 dag genieten. Sinds begin dit jaar zijn de toegangsprijzen bijna verdubbeld. Op de markt is een aparte ruimte met sieraden. Zodra we bij een vitrine lopen, gaan de lampen erin aan, direct achter ons gaan ze weer uit. Deze sieradenverkopers wisselen ook geld. De koers hadden we al gecheckt, dus redelijk kunnen wisselen. Ook hierbij kan onderhandeld worden. In de markt komen we bij de sectie visagie en haarverzorging. Voor $ 3,00 laat ik mijn haar knippen, eerst gooit ze een hele beker cola of iets dergelijks door mijn schoen, ongelukje. Dan wandelen we weer terug richting het hostel, via net een andere route. Helaas geen WiFi en ook GPS laat me in de steek, dus als we t even niet meer weten, nemen we een tuktuk. De chauffeur moet ook met collegae overleggen, onderweg nog een keer en gelukkig herkent Xascha het hostel, we scheurden er zo voorbij. Even relaxen, buiten op het balkon het verslag van vandaag schrijven. Een poes en een hagedis houden me gezelschap. Er valt ineens een verschrikkelijke regenbui, de dikke druppels ketsen af op het afdak onder ons raam en dit maakt veel herrie. Als het iets droger lijkt, gaan we het stadje in om wat te eten. Van het hostel lenen we een paraplu. Onderweg komen we Renzo en Tak tegen, zij hadden in het BBQ Khmer restaurant gegeten, we nemen de tip aan en wandelen daarheen. Inderdaad heerlijk gegeten, het blijft regenen en onweren. Soms staat het water tot aan onze enkels, zo hard gaat t. Nog steeds verstoken van WiFi en met de wekker op 04.00 uur, gaan we vroeg slapen.